З В І Т за результатами визначення потреб у соціальних послугах населення Сенчанської сільської територіальної громади за 2023 рік
Додаток 5
до Порядку визначення потреб населення
адміністративно-територіальної одиниці
територіальної громади
у соціальних послугах
(пункт 1 розділу ІІ)
З В І Т
за результатами визначення потреб
у соціальних послугах населення
Сенчанської сільської територіальної громади
за 2023 рік
У відповідності до наказу Міністерства соціальної політики України від 19.04.2023 № 130-Н, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.07.2023 за № 1169/40225 «Про затвердження Порядку визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці/територіальної громади у соціальних послугах», з метою виявлення та аналізу потреб громадян, які перебувають у складних життєвих обставинах, визначення пріоритетів щодо надання соціальних послуг, рішенням виконавчого комітету Сенчанської сільської ради від 29.04.2024 № 80 «Про створення робочої групи з планування розвитку системи соціального захисту та соціального обслуговування населення у Сенчанській сільській територіальній громаді» створено робочу групу з питань визначення потреб населення територіальної громади у соціальних послугах. Основною метою оцінки є визначення соціальних груп, що потребують соціальних послуг і переліку соціальних послуг для надання в територіальній громаді, а також розробка рекомендацій щодо шляхів розвитку та удосконалення надання соціальних послуг. При формуванні показників потреби населення у соціальних послугах враховані, зокрема, дані КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги» Сенчанської сільської ради; відділу освіти, молоді та спорту Сенчанської ТГ; Миргородського районного сектору № 2 сектору філії державної установи «Центр пробації» в Полтавській області; Комунальної установи «Центр надання соціальних послуг» Сенчанської сільської ради.
Профіль територіальної громади.
Сенчанська сільська територіальна громада створена у 2017 році, в складі Лохвицького району, шляхом об'єднання територій та населених пунктів Сенчанської сільської ради Лохвицького району та Шеківської сільської ради Лубенського району Полтавської області.
У 2020 році, відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України № 721-р від 12 червня 2020 року «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Полтавської області», до складу громади були включені території та населені пункти Вирішальненської, Ісковецької, Корсунівської сільських рад Лохвицького району та Жданівського сільської ради Лубенського району Полтавської області.
Відповідно до постанови Верховної Ради України № 807-IX від 17 липня 2020 року «Про утворення та ліквідацію районів», громада увійшла до складу новоствореного Миргородського району Полтавської області.
Площа громади — 354,8 км²
Станом на 01.01.2024 року чисельність населення громади становить 7 404 осіб, з них:
- чоловіки – 3 508
- жінки – 3 896
Кількість сімей (домогосподарств) – 3 102, в них дітей – 1 187
До складу громади входить 23 населених пунктів, а саме 23 села:
Бешти, Вирішальне, Високе, Вовківське, Гірки, Дрюківщина, Ждани, Ісківці,
Корсунівка, Лучка, Овдіївка, Пласківщина, Потоцьківщина, Рудка, Саранчине,
Сенча, Скоробагатьки, Сльозиха, Хитці, Часниківка, Шеки, Шкадрети та Яблунівка.
Адміністративний центр - с. Сенча.
Основні тенденції соціально-демографічних процесів у територіальній громаді.
Чисельність дитячого населення, всього дітей у віці 0-17 років включно – 1 187, з них:
- діти у віці від 0 до 1 року - 42
- діти у віці від 1 до 6 років – 251
- діти молодшого шкільного віку (6-10 років) – 360
- діти середнього шкільного віку (11-15 років) - 401
- діти старшого шкільного віку (16-17 років) - 133
Чисельність молоді (14-35 років) – 1 865
Чисельність населення працездатного віку (18-59 років) – 4 163, з них:
- працюючі – 2 287
- безробітні, які зареєстровані в центрі зайнятості – 164 (3,9% працездатного населення)
Чисельність населення пенсійного віку – 2 054, з них:
- особи похилого віку (60-79 років) – 1 590
- особи старечого віку (80 років і більше) – 464
Середній вік жителів територіальної громади - 50-55 років
Народилося 29 дітей, померло – 133 особи, природне скорочення населення складає 104 особи.
Рівень дитячої смертності (діти від 0 до 1 року) – 0
Чисельність осіб/сімей, які належать до вразливих груп населення або перебувають у складних життєвих обставинах.
Кількість сімей, які перебувають на обліку надавача соціальних послуг як такі, що перебувають у складних життєвих обставинах – 48, кількість дітей у них – 84
Кількість сімей, які отримують соціальні послуги – 48
Кількість сімей, які отримують державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям – 75, кількість дітей у них - 194
Кількість сімей з дітьми, члени яких мають інвалідність – 89, з них кількість сімей, у яких діти мають інвалідність – 18
Кількість осіб з числа учасників антитерористичної операції та осіб, які здійснювали заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України - 208
Кількість дітей, батьки або один із батьків яких загинули внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України, бойових дій із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації – 1
Кількість осіб з числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування (у віці 18-23 роки), які проживають в територіальній громаді – 5, з них:
- особи, які не навчаються і не працевлаштовані – 0
- особи, які не мають власного впорядкованого житла – 4
- особи з інвалідністю – 0
Кількість жінок, які виявили намір відмовитися від новонародженої дитини – 0 Кількість осіб, хворих на туберкульоз – 42, з них:
- чоловіки – 33
- жінки – 9
- діти - 0
Кількість осіб, які постраждали від домашнього насильства – 48, з них:
- чоловіки – 5
- жінки – 38
- діти – 11
Кількість осіб, які постраждали від торгівлі людьми – 0
Кількість осіб, які перебувають на обліку органу пробації – 14, з них:
- неповнолітні – 0
- повнолітні – 14 (жінки – 2, чоловіки – 12)
Кількість бездомних осіб – 0
Кількість безпритульних дітей - 0
Кількість внутрішньо переміщених осіб – 645
Кількість осіб, яким заподіяно шкоду, пожежею, стихійним лихом, катастрофою, бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією – 4
Кількість дітей, які перебувають на обліку служби у справах дітей як такі, що перебувають у складних життєвих – 13, з них:
- дівчата - 6
- хлопці – 7
- віком 0-6 років – 4
- 7-14 років – 8
- 15-17 років - 1
Кількість випадків жорстокого поводження з дитиною – 8 (випадків смерті дитини - 0)
Кількість дітей-сиріт – 4, кількість дітей позбавлених батьківського піклування – 5, з них:
- влаштовано на цілодобове перебування (від однієї доби на тиждень) до закладів інституційного догляду та виховання дітей – 0
- виховуються в прийомних сім’ях та дитячих будинках сімейного типу – 0
- перебувають під опікою/піклуванням - 5
- усиновлено – 0
Кількість дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами у закладах дошкільної освіти – 0
Кількість дітей шкільного віку з особливими освітніми потребами, які навчаються у закладах загальної середньої освіти – 19, з них:
- в інклюзивних класах – 14
- в спеціальних класах – 0
- за індивідуальною формою навчання (педагогічний патронаж) - 5
- в спеціальному закладі загальної середньої освіти – 0
- кількість дітей з особливими освітніми потребами, яким рекомендовано отримання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання – 0
Кількість сімей, у яких діти систематично без поважних причин не відвідують заклади освіти - 0
Кількість повнолітніх осіб з інвалідністю – 293, з них:
- жінки – 138, з них:
- з інвалідністю 1 групи – 13
- з інвалідністю 2 групи – 49
- з інвалідністю 3 групи – 76
- чоловіки – 155, з них:
- з інвалідністю 1 групи – 14
- з інвалідністю 2 групи – 54
- з інвалідністю 3 групи – 87
З загальної кількості повнолітніх осіб з інвалідністю:
- осіб з інвалідністю у віці 18-35 років – 43
- осіб з інвалідністю у віці 36-59 років – 141
- осіб з інвалідністю у віці 60 років і більше - 109
Кількість повнолітніх осіб з інвалідністю, які отримують в громаді послуги з реабілітації – 15
Кількість одиноких осіб, які потребують стороннього догляду – 231
Кількість повнолітніх осіб, які потребують паліативного допомоги – 5
Кількість осіб похилого віку з IV ,V групою рухової активності – 116
Кількість осіб похилого віку з розладами психіки та поведінки – 7
Основні чинники, що зумовлюють вразливість і складні життєві обставини, найбільш поширені в територіальній громаді:
- воєнний стан;
- похилий вік, інвалідність дітей та дорослих;
- безробіття, зниження доходів;
- підвищення цін на продуктові та промислові товари;
- асоціальний спосіб життя, вживання спиртних напоїв.
Стан охоплення соціальними послугами вразливих груп населення, осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у територіальній громаді.
Безробітні - 1
Внутрішньо переміщені особи – 85
Сім’ї, які отримують державну соціальну допомогу як малозабезпечені сім’ї - 16
Сім'ї, члени яких мають інвалідність – 304, з них з дітьми з інвалідністю – 2
Сім’ї з дітьми, в яких тривала хвороба батьків перешкоджає їм виконувати свої батьківські обов’язки - 0
Сім'ї, де триває процес розлучення батьків і вирішується спір між матір'ю та батьком щодо визначення місця проживання дітей, участі батьків у їх вихованні – 1
Неповнолітні одинокі матері (батьки) – 0
Сім’ї, в яких дітей відібрано у батьків без позбавлення їх батьківських прав на підставі рішення суду – 0, в них дітей – 0
Сім’ї з дітьми, батьки яких є трудовими мігрантами – 0
Біженці, особи, які потребують додаткового або тимчасового захисту – 0
Сім’ї, дітей в яких влаштовано до закладів інституційного догляду та виховання дітей – 3
Особи, яким заподіяно шкоду пожежею, стихійним лихом, катастрофою, бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією - 85
Особи з числа учасників антитерористичної операції та осіб, які здійснювали заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації в Україні, брали участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв'язку з військовою агресією Російської Федерації проти України – 21
Особи з числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування (у віці 18 - 23 роки), які проживають в територіальній громаді – 0
Жінки, які виявили намір відмовитися від новонародженої дитини – 0
ВІЛ-інфіковані особи – 0, з них діти – 0
Особи, хворі на туберкульоз – 0, з них діти - 0
Особи, які постраждали від домашнього насильства – 49, з них діти – 11
Особи, які вчинили домашнє насильство, направлені для проходження програми для кривдників - 0
Особи, які перебувають на обліку органу пробації – 0
Діти, які перебувають на обліку служби у справах дітей як такі, що перебувають у складних життєвих обставинах – 24, з них:
- діти, які зазнали булінгу - 0
- діти, які зазнали жорстокого поводження – 11
- діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, які влаштовані на цілодобове перебування до закладів інституційного догляду та виховання незалежно від типу, форми власності та підпорядкування – 5
Діти, батьки яких ухиляються від виконання своїх обов’язків - 13
Діти з особливими освітніми потребами - 5, у тому числі з інвалідністю – 2
- Повнолітні особи з інвалідністю – 293, з них:
- першої групи підгрупи А – 11
- першої групи підгрупи Б – 16
- з інвалідністю другої групи – 103
- з інвалідністю третьої групи – 163
Особи похилого віку - 789, з них:
- у віці 80 років і більше – 317
- одинокі особи, які потребують допомоги у веденні домашнього господарства – 231
- одинокі особи, які потребують стороннього догляду – 231
- повнолітні особи, які потребують паліативної допомоги – 0
Основні соціальні проблеми, актуальні для територіальної громади, та потреба у соціальних послугах.
Серед першочергових послуг є потреба у таких соціальних послугах:
- натуральна допомога, зокрема, їжа, одяг, ліки, засоби гігієни;
- допомога з ремонтом житла, меблями, побутовою технікою, відпочинком та одягом для дітей.
Можливі шляхи розв’язання існуючих соціальних проблем:
- розширення спектру послуг, зокрема введення у штат надавача соціальних послуг посади робітника з комплексного обслуговування й ремонту (надання послуги натуральної допомоги особам пільгових категорій: обкошування трави, дрібний ремонт та інше);
- збільшення кількості соціальних робітників у штаті надавача соціальних послуг, що дасть змогу охопити більшу кількість потенційних отримувачів послугою догляд вдома;
- залучення громадських та благодійних організацій для забезпечення жителів громади благодійною допомогою.
Наявні ресурси.
В Сенчанській сільській територіальній громаді соціальні послуги надає одна комунальна установа Комунальна установа «Центр надання соціальних послуг» Сенчанської сільської ради ( далі ЦНСП Сенчанської сільської ради).
Відповідно до Класифікатора соціальних послуг, затвердженого наказом Мінсоцполітики від 23.06.2020 № 429, ЦНСП Сенчанської сільської ради надав у 2023 році такі базові соціальні послуги :
- інформування – 195
- консультування – 194
- представництво інтересів – 3
- соціальна профілактика – 4
- соціальний супровід сімей/осіб, які перебувають у СЖО – 17
- екстрене (кризове) втручання - 12
- соціальна адаптація – 13
- догляд вдома – 231
- натуральна допомога – 603
- денний догляд - 185
ЦНСП Сенчанської сільської ради надає послуги таким вразливим групам:
- особи з інвалідністю;
- діти з інвалідністю;
- особи похилого віку;
- сім’ї з дітьми-сиротами, дітьми, позбавленими батьківського піклування;
- багатодітні сім’ї;
- ВПО, які прибули у громаду;
- сім’ї / особи у складних життєвих обставинах.
Аналіз кадрового забезпечення ЦНСП Сенчанської сільської ради свідчить, що у його штатному розкладі відсутня посада психолога. Зважаючи на високу потребу вразливих груп населення у психологічній допомозі та підтримці психолог є вкрай необхідним, мінімальна кількість фахівців - 1 особа.
Стан інформування та обізнаності населення про соціальні послуги, що надаються в територіальній громаді.
Основними комунікаційними каналами інформування мешканців про соціальні послуги є веб-сайт Сенчанської сільської ради, ФБ-сторінка ЦНСП Сенчанської сільської ради, інформаційні буклети, місцева газета «Вісник Сенчанської громади».
Висновки за результатами оцінювання організаційної спроможності територіальної громади у забезпеченні населення соціальними послугами та пропозиції.
Аналіз свідчить, що Сенчанська сільська територіальна громада відповідає основним критеріям належного рівня організаційної спроможності у забезпеченні населення соціальними послугами за такими показниками:
-
-
- організаційний розвиток суб’єктів системи надання соціальних послуг;
-
-
-
- узгодженість бюджетного планування з прогнозними та програмними документами економічного і соціального розвитку територіальної громади;
-
-
-
- розвиненість комунікацій органу місцевого самоврядування з громадою у сфері планування та здійснення видатків місцевого бюджету на соціальні послуги;
-
-
-
- забезпеченість органу місцевого самоврядування фінансовими ресурсами;
-
- стан управління видатками місцевого бюджету на соціальні послуги достатній.
В цілому протягом 2023 року ЦНСП Сенчанської сільської ради надано 1457 різних соціальних послуг 879 особам. При цьому слід зазначити, що деякі особи можуть отримувати дві та більше зазначених послуг.
Обсяг коштів, які надавач соціальних послуг залучив у Сенчанській громаді за надані соціальні послуги на безоплатній основі, у 2023 році склав 7030,613 тис. грн..
У громаді діє Програма соціального захисту населення, метою якої є матеріальна підтримка найвразливіших груп населення громади. Зокрема, це матеріальна допомога дітям та особам з інвалідністю, дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, матеріальна допомога на лікування, а також компенсація фізичним особам за надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі (постанова Кабінету Міністрів України від 23.09.2021 № 859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі»). За 2023 рік загальний показник виплати такої компенсації становить 228,8 тис. грн. (16 осіб) за рахунок коштів місцевого бюджету.
Заплановані заходи, спрямовані на вдосконалення процесу обслуговування й підвищення якості надання соціальних послуг в громаді:
- продовжити проведення інформаційно – роз’яснювальної роботи серед населення громади щодо соціальних послуг через веб-сайт Сенчанської сільської ради, ФБ-сторінки, місцеву газету «Вісник Сенчанської громади», інформаційні стенди та пам’ятки;
- інформувати населення територіальної громади про роботу ЦНСП Сенчанської сільської ради;
- проводити навчальні семінари для соціальних робітників та інших спеціалістів надавача соціальних послуг з метою підвищення рівня надання соціальних послуг;
- здійснювати виїзди профільних спеціалістів надавача соціальних послуг до старостинських округів для проведення просвітницької роботи та надання соціальних послуг населенню;
- сприяти (в межах фінансової можливості) зміцненню матеріально - технічної бази надавача соціальних послуг, забезпечувати працівників канцелярським приладдям, засобами захисту та іншим;
- продовжувати роботу щодо виявлення одиноких громадян та осіб з інвалідністю для надання їм необхідної допомоги;
- розширювати та вдосконалювати послуги шляхом організації постійно діючої мультидисциплінарної команди для охоплення всієї громади соціальними послугами натуральної допомоги та консультування;
- своєчасно проводити аналіз, обробку індивідуальних планів надання соціальних послуг та інших необхідних форм, забезпечувати оформлення документації відповідно до вимог законодавства;
- проводити планову та, за потребою, позапланову супервізію працівників, які надають соціальні послуги;
- забезпечувати своєчасність та результативність розгляду скарг і звернень отримувачів соціальних послуг.
Аналіз свідчить, що в Сенчанській сільській територіальній громаді налагоджена системна робота з надання соціальних послуг. Забезпечується надання 13 соціальних послуг згідно вимог Державних стандартів у відповідності до індивідуальних потреб отримувачів цих соціальних послуг. Найбільш затребуваними послугами в звітному періоді були: інформування, консультування, догляд вдома, денний догляд та надання натуральної допомоги.
Перелік соціальних послуг, потребу в яких територіальна громада забезпечити неспроможна, та можливі кроки для залучення додаткових ресурсів.
У 2024 році заплановано:
- впровадження соціальної послуги соціальний супровід сімей, в яких виховуються діти-сироти та діти, позбавлених батьківського піклування;
- збільшення кількості осіб, охоплених соціальними послугами (зокрема послугами інформування, консультування, натуральна допомога).
Рекомендації щодо організації надання/покращення/ розвитку соціальних послуг, в яких є потреба, визначення напрямків розвитку соціальної роботи, спрямованих на подолання чинників, що зумовлюють вразливість/ складні життєві обставини, та створення безбар’єрного середовища для отримувачів соціальних послуг.
Для створення ефективної системи надання соціальних послуг, підвищення їх якості та рівня задоволення потреб отримувачів соціальних послуг в Сенчанській сільській територіальній громаді необхідно:
- усім суб`єктам, задіяним у наданні соціальних послуг, постійно проводити інформаційно-роз'яснювальну роботу серед населення щодо видів соціальних послуг та порядку їх надання, облаштувати інформаційні куточки в старостинських округах, на яких повинна міститися доступна, актуальна і вичерпна інформація для отримання послуг, розміщувати інформацію в установах охорони здоров”я, в мережі Інтернет тощо;
- забезпечувати якісне та своєчасне надання базових соціальних послуг відповідно до визначених потреб, сприяти запровадженню нових соціальних послуг;
- постійно проводити навчання працівників, які задіяні в наданні соціальних послуг;
- враховуючи воєнний стан в Україні, у разі необхідності, здійснювати надання соціальних послуг екстрено (кризово);
- працювати над залученням до фінансування надання соціальних послуг кошти з різних джерел, які не заборонено законодавством;
- з метою своєчасного реагування на соціальні та демографічні процеси у громаді та попередження виникнення соціальних проблем здійснювати щорічне визначення потреб територіальної громади у соціальних послугах.